keskiviikko 13. kesäkuuta 2018

Irlantilaista krapulalääkintää

Seuraava video on siitä hyödyllinen, että siitä saa krapulalääkevinkkejä, ja ennen kaikkea niin hyvät naurut, että krapula lieventyy (tämä on testattu kunnon vuodepotilas- ja okkokrapulassa). Kyseessä on muuten irlantilaiset, joiden tiedetään tykkäävän kokolailla yhtä paljon alkomahoolin mausta kuin meikäläistenkin. Niin, ja perunasta.



PS. Oikea irlantilainen krapulalääke, jonka reseptiä ei enää löydä mistään, on se kun sekoitat (kirnu)piimään valkosipulia. Juoma on herkullinen, ja tempaisee mukavasti. (Vähemmän ensiksi mainittua jos et pidä jommasta kummasta aineksesta, ja enemmän jälkimmäistä).


torstai 12. huhtikuuta 2018

Meditatiivinen talvi

Talvi alkaa päättyä (ainakin moni luulee niin, sillä Suomen kevät ja kesä ovat vuosi vuodelta enemmänkin suhteellisia käsitteitä), mutta siitä huolimatta on syytä esittää pienimuotoinen ajatus talvesta.

Talvi on vuoden meditatiivisin aika, sillä se on aikaa jolloin yin on yinissa, kaikki on hiljaista ja levossa, haudattuna lumipeitteen alle. Tällöin ei ole kiire mihinkään, vaan voit rauhassa varautua tulevaan aikaan, joka on kevät ja kesä, jolloin jang on jangissa ja elämä on täydessä voimassaan kaikkialla.

Tämän huomaa joka vuosi, kun vuosi on vaihtunut, tuntuu siltä että kaikki alkaa jälleen alusta, ja ei ole tarvetta repiä.

Tiedä siis aikasi, sillä se on joka tapauksessa rajallinen.

Saarnaaja:
3:1 Kaikella on määräaika, ja aikansa on joka asialla taivaan alla.
3:2 Aika on syntyä ja aika kuolla. Aika on istuttaa ja aika repiä istutus.
3:3 Aika on surmata ja aika parantaa. Aika on purkaa ja aika rakentaa.
3:4 Aika on itkeä ja aika nauraa. Aika on valittaa ja aika hypellä.
3:5 Aika on heitellä kiviä ja aika kerätä kivet. Aika on syleillä ja aika olla syleilemättä.
3:6 Aika on etsiä ja aika kadottaa. Aika on säilyttää ja aika viskata pois.
3:7 Aika on reväistä rikki ja aika ommella yhteen. Aika on olla vaiti ja aika puhua.
3:8 Aika on rakastaa ja aika vihata. Aika on sodalla ja aika rauhalla





tiistai 10. huhtikuuta 2018

Kahden tunnin uni 21 minuutissa!

Seuraavassa on ns. Yoga Nidra -meditaatio, ohjattu sellainen, jonka pitäisi vastata 2 tunnin unta, 21 yhden minuutin ajassa. Syyksi on selitetty se, että tämä ohjaa aivoaaltoja eräänlaiselle aivoaaltotripille, jossa mennään beta-aaltojen kautta alfa-aaltoihin, joista puolestaan laskeudutaan thetaan ja lopulta deltaan. Lopputulos on ns. hypnagoginen tila, joka siis on tila valve- ja unitilan välistä. Hyödyiksi on tutkimuksissa havaittu lievitystä mm. post-traumaattiseen stressioireyhtymään, masennukseen ja ahdistukseen, jopa verensokeritasoihin.

Melkoisia lupauksia, mutta tämä kaikki on ilmaiseksi kokeiltavissa.

Mediaatio on englanniksi.