DOWNLOAD Now For Free (First click the title below, and then click the "download" button:)
LATAA Nyt Ilmaiseksi (klikkaa albumin nimeä alhaalta, ja sitten "download"-nappia:)
The Brutal Æsthetic
Track listing/ kappalelistaus
1. Gorestorm
2. Her Soul
3. Victory Song
4. Prayer of Death
5. Of Rats and Reptiles
6. Killing Time
7. High on Hate
8. Infanticide
9. CC Rider
10. Noir
Biisiesittely ja tarinat biisien takaa.
1. Gorestorm. Perinteinen Deathtime-ralli aka."the death metal anthem". Eräs parhaimpia ja varhaisempia albumille kirjoitettuja biisejä, josta olisi hyvin voinut tulla myös single. Turmeltumatonta kuolonmetallia, jonka demon kuullessaan esikuuntelijat riemastuivat siitä kuinka lupaavaa uusi materiaali on. Kappaleen välissä ollut kummitteleva viulumaalailu oli vähällä jäädä pois, ettei vain moinen hienostelu olisi pilannut brutaliteetteja, mutta onneksi tällä kertaa kuuntelin ulkopuolista neuvoa.
2. Her Soul. Tämä(kin) olisi käynyt singlestä, sillä tyylillisestihän tämä menee erästä albumin puolta (murder blues) esilmöivästä, muutenkin menevästä biisistä. Mutta mitä itse biisiin tulee, niin sanat on puolestaan kirjoitettu Veikko Ennalan kirjoittaman, erinomaisen, rikosnovellin ("Hänen Sielu" - kukapa olisi uskonut!) pohjalta. Siinä päähenkilö lopulta päättelee kertomustaan paikassa jossa tuoksuvat ruusut, ja jonka henkilökunta pukeutuuu valkoisiin vaatteisiin, pitäen hänestä nyt hyvää huolta. Kyseiseen rauhan tyyssijaan hänet veivät poliisit. Miksi? Se selviää novellista/biisistä. Kyseinen novelli oli ehkä paras lukemani tuon aihepiirin edustaja, lisäksi että se istui erinomaisesti tämän tyylisuunnan musiikkiin (ensimmäiset luonnokset sanoista tein vuoden '11 kesällä, jolloin demotin tätä albumia ja asetin sille perustoja - demo tästä biisistä on vähän erilainen, hitaampi). Muutoin tässä biisissä sitten on sample eräästä kauhuelokuvasta, ja ripaus pikimustaa huumoria (5 pisteen vihje: "the law of the instrument, Maslow's hammer"). Se vielä sanoista, että ihan suoraan niitä ei silti otettu kirjasta, vaan tarkoituksella sekoitin mukaan myös runojeni maailmasta symboliikkaa (eli sinun on nyt Ennalan lisäksi luettava runouttani, ti-hii!;)
3. Victory Song. Biisi jonka kirjoitin Suomen 6-1
voiton johdosta jo 2011 (tai sain idean, mutta tuona kesänä tämäkin
demotettiin). Sitten rupesin poistamaan tuota teemaa, mutta jätin itse
aihion, mutta kun taas oli aikaa kulunut ja itse albumin äänitykset
olivat alkaneet päätin palata alkuperäiseen teemaan. Tästä kehityksestä
epäilemättä on biisissä jäänteitä. Biisi tuli valmiiksi samana päivänä kun Suomi voitti jenkit (vuonna 2012
mm-kisat), hyvä ajoitus, mutta niistä kisoista ei ole muuten puhuttavaa.
Kappaleessa yhdistyy klassiset death metallin liruttelut stonermaiseen
grooveen, ja breakdownissa on otettu yleisön ääniä lätkäpelistä (mm.
onnistuneesta taklauksesta), ja kieltämättä biisi lähteekin aikas
kivasti yleisön hurratessa jälkeen liikkeelle suoraan kertosäkeestä.
Albumiversio noudattaakin enemmän pop-kappaleen yksinkertaista
rakennetta, ja ero demoon onkin melkoinen, siinä kun on pituutta ja osia
vaikka muille jakaa. Se vielä sanoista, että vaikka tiettyjä
lätkäviittauksia on löydettävissä, tehtiin tästä lopulta kuitenkin
hieman abstraktimpi "taistellen ja päättäväisesti juuri siihen voittoon
jota on lähdetty hakemaan"-ralli. Mikä onkin oudon motivoivaa mm.
eksistentialisen ja synkeän pessimistisille sinkkubiiseille kuten Noir
ja Prayer of Death. "Drum 'n' bass-intro" taas omaa kaikuja eye of the
tigerin munarikkaasta olemuksesta, ja basson soitinkin siihen hiukset
auki, savu- ja tuulikoneet taustalla hohkaten, tippa linssissä, miksei
housuissakin!
4. Prayer of Death. Ensimmäisten joukossa
kirjoittamani biisi kyseiselle albumille, ettei vain olisi melkeinpä
eka. Kokolailla. Sillä sinkut julkaistiin ns. kronologisessa
järjestyksessä. Tätä sainkin tehdä aika kauan, pääasiassa siksi että
tässä olin alkanut juuri tottua vaijerinomaisiin, Muddy Watersinkin
suosimiin, paksumpiin kieliin jotka mataviritteisyytensä
vuoksi olivat melko "letkeät" ensialkuun. Toinen seikka sitten oli se,
kun jouduin parantuneen teknologian herkkyyden ja uutuuden vuoksi
teknisiin ongelmiin vielä sitäkin pidemmäksi aikaa. Mitä kitaraan ja
äänitysteknisiin ongelmiin tulee, niin tarkimmat voivat kuulla, että
tässä kitarat ovat kaikkein matalimmat ja särökkäimmät, verrattuna
muihin biiseihin. Todellakin, C:stä lähdettiin, ja huomattiin että
taajuudet kilpailivat jo muiden soitinten bassotaajuuksien kanssa. Mutta
minä niin tykkään munarikkaasta soundista. Tämä pähkäily raastoi
hermoja, mutta antoi samalla aikaa ja ideoita maustaa biisiä
ennenkuulemattomalla määrällä herkkuja aina jousista ja kuoroihin
(sinkulla oli tämän lisäksi myöskin biisin demoversio, josta voi kuulla
että sen piti olla aluksi huomattavasti riisutumpi). Mutta
"sankaritarina" syntyi, kun tämä paljastui myöhemmin napakympiksi, sillä
lopulta palaset loksahtivat kohdalleen, allekirjoittaneen "kasetti
pysyi kasassa" ja biisistä/singlestä tulikin verrattoman suosittu
(numero 2. suosituimmista bändin julkaisuista). Biisin väliosassa on
maalaileva ambient-kohtaus, jossa puhuu Alan Watts, aluksi siihen piti
tulla Steve Jobs (?), mutta näin on parempi. Biisin rokkaavan loppuosion
riffi on saanut alkunsa unestani napatusta riffistä, jonka näin ja
kuulin "Neurosiksen keikalla". Muutoin siihen vaikutti tuona aikana
ahreasti kuuntelemani The Black Keys. Sanoituksissa on jo siirrytty pois
klassisista death metalille tutuista gore-teemoista, mutta aihe on
synkän eksistentialistinen.
5. Of Rats and Reptiles. Tämä on albumin
keskivälissä sijaitseva, albumin death ambient-raita. Joku voisi jopa
sanoa, että kyseessä on "death hop"-biisi, sillä siinä on lähes
eroottinen bassoraita, "biitti" ja jäätyneen metallin, kylmä ja
päättäväinen, ellei jopa komentava ääni kertomassa stooria. Kauhufiilis
to the max! Tyylisuunta on kehittynyt.
Ensimmäisellä albumilla se esittäytyi, myös puolessa välin albumia,
katkaisten sen ja sitten päästäen taas käyntiin hämmentyneen kuulijan,
kohti turmeltumatonta deathmetal-louhintaa! (WOW!) Niin myöskin tässä
tapauksessa. Vaan mitä kaikkea tähän sisältyy? Kyseessä on ehkä
"hifein", raja-aitoja rikkova musiikkiesitys koko albumillt. Sanoitukset
ovat periaatteessa yksi, jaettuna kahteen osaan, mutta joka on tarkkana
huomaa että ne ovat ns. moduleita, eli ne ovat samaan aikaan toisiinsa
liittyviä, mutta myös erillisiä näkökulmia ja itsenäisiä sanoituksia
joilla ei ole fiksattua järjestystä (jo siksikin että tällä albumilla
käytin usein cut up-tekniikan sukuista, ihan omaa metodia missä sanoja
kirjoitettiin aina kun tuli mieleen ja lopulliset päätettiin vasta
vokaaleja äänittäessä). Sanoituksissa puolestaan elää mystiikka ja
psykologia. Aiemmin olen opiskellut neurolingvististä ohjelmointia, sekä
hypnoosia, ja etenkin toinen osio sanoista sisältää enemmän tai
vähemmän suggestiivisia, hypnoottisia, "polkuja". Samalla kun kirjoitin
tätä, luin myöskin kristityn mystikon, Avilan Teresan kirjaa
käsittelevää teosta, "Sisäinen Linna" joka oli aikaansa edellä sillä se
tutki ihmistä psykologisen symboliikan mukaisesti. Linna on tietysti
ihminen tai hänen tajuntansa kaikkine kerroksineen, liskot ja rotat
puolestaan alitajunnan ja tämän mysteerion symboleita kaikesta siitä
paskasta joka on mieleen jäänyt tai jota pidämme puolitietoisesti
vankinamme. Voidaan sanoa, että tämä kappale on psykologista, mutta
rakentavaa kauhua joka saattelee kuulijansa valvepainajaisten kautta
kohtaamaan sisäiset demoninsa. Onko lopputuloksena valaistuminen ja
vapautuminen? Ehkä. Voiko tämä johdattaa samanlaiseen katharsikseen kuin
kauhuviihde, tai jopa itsetuntemukseen? Ota selvää itse! Kolmas osa
"Hellcome to Well" on se jossa ääni vaikenee ja tilalle tulee omituisia,
aivan kuten ihmisten tuskaisia ääniä ja huutoja, jossain hallissa, tai
muussa tilassa? Ne on otettu urbaaniksikin legendaksi määritellystä
ääninäytteestä joka joskus soitettiin Coast to Coast AM
radio-ohjelmassa. Äänien sanottiin olevan suoraan Helvetistä.
Taustatarinassa Siperiassa tutkijaryhmä oli porannut monen kilometrin
syvyyteen, ja laskettuaan sinne mikrofonin, he olivat saaneet tälläkin
biisillä esiintyvät äänet.
6. Killing Time. Tölväisee
melko "luulot pois"-otteella kuulijan hereille Of Rats and Reptiles:in
aiheuttamasta, avantgardistisesta mysteerio-/kauhutranssista. Tämän
kappaleen oli tarkoitus alunperinkin olla ns. perusbiisi, jossa on
viljellään jokseenkin ilmeisellä tavalla death metallin klisheitä,
ilman sen kummempia kiemuroita. Ei cinemaattisia väli-interludeja ei
odottamattomia sampleja, tai tehosteita, puhumattakaan jousista tai
kuoroista, tai muita uusia tällä albumilla esiteltyjä innovaatioita.
Vain puhdasta ja turmeltumatonta kuolonmetallia. Biisi oli
alkuperäisellä, albumin demolla, ja sen demo olikin kokolailla
erilainen. Tämän kesto on kompaktisti 3 minuutin luokkaa, kun taas demo
lähenteli peräti kahdeksaa minuuttia. Joten tämä on Victory Songin
lisäksi niitä kappaleita, jotka suoraviivaistettiin isolla kädellä. Tämä
osaltaan vaikuttaa siihen, että albumi on erittäin hyvä ja virtaava
kokonaisuus, mutta silti yksittäin seisovista biiseistä koostunut. Ja
niinpä lopulta juuri tämä biisi lähti erään pohjoisamerikkalaisen
levy-yhtiön sähköpostiin, mahdollisena määränpäänään alan kokoelmalle
pääsy. Joten voidaan puhua iloisesta yllätyksestä jonka huomasi, kun
tämä lopulta saatiin purkkiin. Sanoituksissa tämä on myös klassista,
lähes yliampuvaa death metal-"ilottelua", johon on tosin myös mustaa
huumoria on tiputettu mukaan. Soitannollisesti, ja tälläisen
fiilis-soittajan kuten minun näkökulmasta, tässä on myös ehkä
teknisimpiä albumin biisejä.
7. High on Hate. Varsinaista herkuttelua, ja
kärkikastia oman, henkilökohtaisen albumin biisisuosikkini suhteen. Eikä
vähiten siksi, että se sisältää herkullisen määrän "uuden" Deathtimen
materiaalin perusaineksia (ja sen vision aineksia joista puhuin eräälle
kaverille, ainakin vuosi ennen kun bändi oli edes pistetty kasaan,
tyyliin "ajattelin jos rupeaisi tälläistä vääntämään"). Se ei
ole vain döödeniä, vaan suoranaista bluesia ja jazzia alun stoner- ja
death-vuorottelun aikana, joka loppuu kun vauhdit pudotetaan kunnon
doomailevaan breakdowniin, jossa on käytetty perustana alkuperin Prayer
of Deathin demolla esiintynyttä riffiä (jonka alkuperä ulottuu vuosien
taakse, mutta se on eri tarina). Kappaleessa on myös albumin pisin
"teatraalinen välikohtaus" joka on täynnä kaikkea tunnelmaan sopivan
häiriintynyttä materiaalia, aina musiikista vuoropuheluun (kuuntele jos
et usko). Kohtaus päättyy siihen kun kappale lähtee tavarajunan tavoin
uudelleen käyntiin, jännityksen kohottua maksiimiinsa. Kyseinen outro on
tribuutti alá Danzig- ja Obituary-henkinen jyskytys, jossa puolestaan
on käytetty albumin ensimmäisiä kirjoitettuja riffejä, eli
DEVASTATION-riffiä. Sanoituksissa tämä kappale kertoo mielenkiintoisesta
ilmiöstä, joka sopi erittäin hyvin muuten albumin brutaalin estetiikan
maailmaan; addiktiosta negatiivisiin tunteisiin. Tässä tapauksessa
vihaan. Todellakin, ne olotilat voivat aktivoida beta-endorfiinin ja
dopamiinin "jakelukanavat", aivan kuten pahamaineiset addiktoivat
huumausaineet! Joten, nimi on harvinaisen sopiva - melkein kuin varoitus
siitä miten käy jos kokeilee albumin teemoja kotona. Kansissa onkin
kuva, jossa Danten infernossa velloo "heidät sielut, jotka viha voitti",
ko. kuva samalla myös viittaa buddahalaiseen kuuteen maailmaan, jossa
helvetti on tila jonka luo viha joka polttaa kantajansa (oikeastaan kyse
on mielentilasta siinä tapauksessa, eikä niinkään paikasta).
Sanoituksissa olenkin referoinut erästä aiheeseen liittyvää buddhalaista
aforismia Santidevalta, jotta teema olisi täydellinen ja viittaus kuin
inspiraatio. Ja kyllä, senkin uhalla että tämä päätyy jollekin
huumorikokoelmalle, käytin termiä "rageaholic", joka on tuttu
Simpsoneista, peräisin Homerin lausumasta: "Im a rageaholic...I can't
live without rageahol!" Mutta hei, jos kyseessä on lempisarjani
lempihahmo, on tribuutti pikemminkin velvollisuus kuin vaihtoehto.
8. Infanticide. Toimi myös toisena single-lohkaisuna. Nyt, minulta on pyydetty kerran jos toisenkin, tai sitten vain vink-vink-vinkattu että minun kannattaisi tehdä poliittinen biisi.
Olen ollut aika nihkeä ajatukselle, sillä musiikki on taidetta, ja tälläinen musiikki myös viihdettä (kuten vaikkapa kauhu), joten olen yleensä jättänyt kyseisen aihepiirin pois.
8. Infanticide. Toimi myös toisena single-lohkaisuna. Nyt, minulta on pyydetty kerran jos toisenkin, tai sitten vain vink-vink-vinkattu että minun kannattaisi tehdä poliittinen biisi.
Olen ollut aika nihkeä ajatukselle, sillä musiikki on taidetta, ja tälläinen musiikki myös viihdettä (kuten vaikkapa kauhu), joten olen yleensä jättänyt kyseisen aihepiirin pois.
Tässä tapauksessa voimme puhua kuitenkin osapoliittisesta kappaleesta,
jonka kulkuneuvoksi tämän tyylisuunnan musiikki sopii paremmin kuin
hyvin (vastaavan kannanoton on tehnyt ainkain Slayer, P.O.D. ja Six
Feet Underistakin sellaisen johtopäätöksen voi vetää). Siinä ei juuri
ole selittelemistä, sanat ovat aika selkeät, mutta eräs kohta varmaan
herättää kummastelua.
"Little fish, big fish swimming in the water"-kohta tarkemmin sanoen. Sitä on käyttänyt P.J. Harvey kappaleessaan Down by the Water, mutta hän käytti sitä samasta syystä kuin minä, eli tribuutiksi. Sen alkuperä on Lead Bellyn Salty Dog Bluesissa. Wanha ja alkukantainen blues on mieleeni, ihan kuten P.J. on paras naisartisti (joka jakaa tuon intressin). Ja tuo makaaberi loruhan kertoo hirveästä äidistä joka surmaa lapsensa. Tuo rimpsu esiintyy kohdassa jossa on ensimmäinen Deathtimen historian breakdown - toki, sen kaltaisia esiintyi tavallaan aiemmin, mutta ne olivat lähinnä pudotuksia n. 300 iskusta minuutissa, vain 120 iskuun. Kyseistä katoavaa kansanperinnettä nykyisin käyttävät lähinnä deathcore-bändit, joista voin sanoa vain sen, että olen kai tullut vanhaksi sillä vaikka siinä tyylissä on periaatteessa kaikki oikeat ainekset; se potkii mutta ei kerta kaikkiaan vain osu. Vaan mitä tähän biisiin tulee, niin sen demo on ehkä aavistuksen, alkuosan puolesta kireämpi/raskaampi, johtuen erilaisista säädöistä ja äänitysteknologiasta, mutta kokonaisuus onkin sitten puolestaan parempi albumilla olevalla versiolla. Demolla ei ollut mm. breakdownia vaan erittäin hämärä äänitehostekohta, johon oli piilotettu takaperinäänitetty subliminaalinen viesti, ja myöskin loppuosio olo erilainen. Se on albumin versiossa tehty täysin uusiksi, ja pitää sanoa että se on kyllä viimeisen päälle.
"Little fish, big fish swimming in the water"-kohta tarkemmin sanoen. Sitä on käyttänyt P.J. Harvey kappaleessaan Down by the Water, mutta hän käytti sitä samasta syystä kuin minä, eli tribuutiksi. Sen alkuperä on Lead Bellyn Salty Dog Bluesissa. Wanha ja alkukantainen blues on mieleeni, ihan kuten P.J. on paras naisartisti (joka jakaa tuon intressin). Ja tuo makaaberi loruhan kertoo hirveästä äidistä joka surmaa lapsensa. Tuo rimpsu esiintyy kohdassa jossa on ensimmäinen Deathtimen historian breakdown - toki, sen kaltaisia esiintyi tavallaan aiemmin, mutta ne olivat lähinnä pudotuksia n. 300 iskusta minuutissa, vain 120 iskuun. Kyseistä katoavaa kansanperinnettä nykyisin käyttävät lähinnä deathcore-bändit, joista voin sanoa vain sen, että olen kai tullut vanhaksi sillä vaikka siinä tyylissä on periaatteessa kaikki oikeat ainekset; se potkii mutta ei kerta kaikkiaan vain osu. Vaan mitä tähän biisiin tulee, niin sen demo on ehkä aavistuksen, alkuosan puolesta kireämpi/raskaampi, johtuen erilaisista säädöistä ja äänitysteknologiasta, mutta kokonaisuus onkin sitten puolestaan parempi albumilla olevalla versiolla. Demolla ei ollut mm. breakdownia vaan erittäin hämärä äänitehostekohta, johon oli piilotettu takaperinäänitetty subliminaalinen viesti, ja myöskin loppuosio olo erilainen. Se on albumin versiossa tehty täysin uusiksi, ja pitää sanoa että se on kyllä viimeisen päälle.
9. CC Rider (perinteinen nimi: See See Rider).
Oli selvää jo alusta, että tälle, kuin myöskin ensimmäiselle albumille
piti laittaa cover. Vaikka onkin heti sanottava, että koska tämä ns.
trad.sävelmä, on tämä pikemminkin semi-cover. Ensiksi
sen piti olla eräs Nine Inch Nailsin biisi, mutta jo demotusvaiheessa
tuli selväksi että tämä sopisi kaikin tavoin paremmin kokonaisuuteen, ja
albumin tarinaan tai teemaan (tai henkeen, tämä toisin kuin ensimmäinen
albumi ei ole teema-albumi, vaikkakin tämä on erittäin toimiva
kokonaisuus jossa on ihan oma tuotantokaudelleen tyypillinen aromi).
Idea lähti siitä, kun ajelin automobiililla ja radiosta tuli Ray
Charlesin versio tästä kyseisestä biisistä. Nyt, sehän oli pianoversio
lähes tulkoon kokonaan, mutta sanat olivat murder blues-perinteestä,
mikä napsautti valokytkimen komeassa päässäni sillä blues-vaikutteet
olivat tällä death metal-albumilla tosiasia muutenkin joten (voi sanoa,
että jos bluesista on polveutunut kaikki rock- ja metallimusiikki, niin
hardcore- ja ganstarap sekä death metal omaavat yllättävän esi-isän!).
Pidin ajatuksesta, yhtä paljon kuin siitä että coverit tehdään
nimenomaan coveroivan bändin kuuloisiksi, eikä uskollisiksi
alkuperäisille versioille (joka on erimieltä, voi selittää mikä pointti
silloin coverilla edes on?! kuin että sen esittäjä on kakkosversio
alkuperäisestä esittäjästä) Ja se myös on kauneutta bluesissa, jossa jo
varhain kierrätettiin biisejä, sanoituksia, sävellyksiä, mutta jokainen
esittäjä lisäsi siihen omaa kosketustaan, tarinaansa ja tyyliään. Vaan
vielä itse musiikista, lähin malli oli The Animalsin
versiointikappaleesta. Sanoissa taas ensimmäinen vaikutus oli Ray
Charlesin versiossa, mutta sitten pyrin vain tekemään oman hurmeisemman
variaation traditionaalisista sanoituksista. Biisin spesialiteettina on
ns. antisoolo, joka on jonkinlainen kieliposkessa revitelty soolon ja
breakdownin sekoitus.
10. Noir. Kyseessä on melkoinen stoppi albumin
loppuosan kaahauksien jälkeen. Toki, ensimmäistä kertaa pysähdyttiin pää
edellä tiiliseinään jo Of Rats and Reptilesin kanssa, mutta tämä on
silti oma lukunsa. Joku voisi sanoa että tyylisuuntana on funeral doom,
allekirjoittanutta terapeuttisesti synkistävä mutta muutoin ilahduttava
musiikkityyli jossa suomalaiset ovat aidosti maailman parhaita. Ok, ei
se ole huono valinta, mutta koska Deathtimen vedossa on kuitenkin sen
verran avantgardistisia vaikutteita, ja erään biisin varhaisen demon
kuulleen ilahtuneen ennakkokuulijan sanoin "sopivan häiriintynyt
tunnelma", on delirium doom täsmällisempi termi. Vastaavaa biisiä ei
olla koskaan tehty aiemmin, vaikka sen esi-isät on löydettävissä kun
osaa etsiä. Tosin Deathtimen astuminen doomailun kankeaan maailmaan
tapahtui jo Covered In Bloodilla, jossa Nick Cavelta teurastettiin
silmää räpäyttämättä kappale nimeltä Stagger Lee, ja siitä tuli oitis
suosikki! Ja jo ensimmäisellä levyllä tälläinen suunta oli haaveissa.
Mutta nyt takaisin asiaan. Nimi Noir oli jotenkin itsestäänselvä jo
alusta alkaen, se vain putosi jostain, ja onhan se nyt kuvaava ja
elegantti. Mutta siihen piti liittää kirjoitusten loppuosassa
ilmaantunut kertosäe: "what a wounderful world", katkeransuloinen tai
tragikoominen sanaleikki deluxe! Niin ei kuitenkaan tehty, sillä nämä
ovat tarkkoja juttuja, kuten esim. lannan ajo pellolle. Kappaleen intro
on itse asiassa jo peräisin ajoilta kun palasin tekemään musiikkia
(2009) sellaisen 10 vuoden tauon jälkeen (epäilemättä alan
ammattilaisten suosittelema aika), sen nimeksi tuli silloin Ayn Sof,
kabbalistinen Keterinkin yläpuolella oleva Valojen Valo ellei jopa Outo,
Pimeä Valo. Kauan pohdin teenkö siitä intron albumille (tälle tai
aiemmille), mutta vasta tämän biisin kohdalla se jotenkin loksahti
kohdalleen. Noir oli samalla kolmas single, luultavasti aika outo veto
aiempien sinkkujen mukana tulleille kuulijoille jotka ehtivät saamaan jo
jonkinlaisen vainun mistä tässä on kyse. Sanoitukset kukkivat
melankoliaa ja toivottomuutta, ellei jopa groteskia kauneutta. Niissä
kyllä vilahtaa pieni toivonpilke kun teen kirjallisen viittauksen Rumin
(mystikkorunoilijan) runoon, biisin päättyessä silti intiiminkuuloiseen
runonlausuntaan jossa kysytään että kuinka voi herätä tästä
painajaisesta, johon ei muista koskaan edes nukahtaneensa? Tämän jälkeen
alkaa outro jossa kuorot ja huilut vievät kaiken pois, mihin, jätetään
kuulijan päätettäväksi. Kappale syntyi eräänlaisena parina Prayer of
Deathille, joka myös oli osa single-trilogiaa, mutta joka oli
sanoitustensa puolesta siirtyminen pois perinteisestä death metallista,
enemmän synkkiin ja eksistentialistisempiin sanoituksiin. Bändin
kehittymisen monumentit! Sanoitustekniikka oli molemmissa cut
up-tekniikkasta periytynyt tyyli, jossa siis kokosin ylös monta sivua
luonnoksia, joista lopulta äänityksissä valitsin lopulliset sen mukaan
miten ne sopi, tai jos joku sillä hetkellä mieleen tullut oli parempi,
jäi kylmästi aikaisemmat tuotokset käyttämättä. Kuriositeettina vielä
sanottakoon, että kun aloin äänittämään vokaaleita, olin ollut jokusen
viikon aika kipeänä ja ääneni oli hyvin hyvin matala - timing is
everything! Noin, se oli tässä, yhtä eeppinen lopetus albumille kuin
myös sen esittelylle.
Merchandise/ Tuotteet
Äläkä unohda albumin tiimoilta tehtyä, kaksipuolista paitaa:
And do not forget to get the official album shirt with this special, two sided, design :
Front/Etu |
Back/Taka |
To get this shirt now, go here.
Ja saadaksesi lisää alan virallisia tuotteita, käy kaupassa.
And to get more Deathtime's official blood, sweat and merchindise visit the store here.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti