Tämä kirjoitus on eräänlainen spin off suositusta Odin-kirjoituksesta, sillä tämä käsittelee Odinin alkuperäistä uskontoa, sekä sen mielenkiintoisia puolia. Näin ollen tämä teksti muodostaa trilogian, sillä ensimmäinen osa oli Tyr, toinen Odin.
Aloitetaan nyt siis skandinaavisen muinaisen uskonnon näkökulmasta.
Mitkä kaikki vaikutteet olivat siirtyneet Odinin mukana skandien uskontoon?
HUOM! Tässä on osa samoja, kuin edellä mainitussa Odinia käsittelevässäkin tekstissä, mutta myös jotain uutta.
Sudet, haukat ja korpit sekä hevoset olivat tärkeimpiä eläimiä olivat tengrismissä. Näistä Odin toi mukanaan erityisesti sudet ja linnut.
Susia skandien mytologiassa ovat Geri ja Freki. Ne myöskin olivat Odinin seuralaisia. Sudet näyttelevät myös muita olennaisia rooleja skandien mytologiassa, sillä esim. Sköll ja Hati jahtaavat aurinkoa ja kuuta läpi taivaiden, lopulta syöden ne (vaihtoehtoisesti kyseessä on susi nimeltä Fenrir).
Odinilla oli myöskin kaksi korppia, Huginn ja Muninn, jotka toivat hänelle tietoa maailmalta - täsmälleen sama virka oli haukoilla ja korpeilla myöskin tengrismissa, jossa ne myös kuljettivat mukanaan tietoa maailman menosta.
Hevonenkin oli merkittävässä roolissa, sillä olihan Odinilla oma ratsunsa, kahdeksalla jalalla varustettu Sleipnir. Tämä on jaettu piirre skyyttiläisten kanssa, ja juuri heillä oli termi kahdeksan jalkainen hevonen, joka tosin tarkoitti hevosta, joka veti vaunuja - niissä kun kulki mukana "koko elämä".
Elämän puu myöskin on tengrismista tuttu, se sisälsi ylemmät ja alemmat maailmat, ja niiden kerrokset; taivaat ja manalan eri kerrokset. Tämä on lähes muuttumattomana skandien mytologiassa.
Seuraavaksi katsomme vielä tengrismiä samasta näkökulmasta, kun mitä käytimme Tyriä käsittelevässä kirjoituksessa - mitä universalismeja se sisältää? Samalla tuodaan esiin ns. Prisca teologinen näkökulma.
Tengrilaisille oli tavallista, että kirjeet aloitettiin muistutuksella jossa mainittiin Tengrin olevan lain antaja. Toisaalta uskonnossa ei ole peruskirjaa ja jokaisen tuli etsiä parasta elämäänsä tiettyjen perusoppien tai paremminkin perusperiaatteiden puitteissa - mikä on lähellä Raamatussa esitettyä käytäntöä jossa ihmiselle annettiin ensiksi vähäinen määrä lakia tai ohjeita, ellei sitten oltu kokonaan niitä vailla. Laki pikemminkin oli yleensä seuraus ihmisten omasta toiminnasta, sillä oli tietyt seuraukset. Vaihtoehtoisesti tämä toiminta johti vallitsevan lain tiukentamiseen, josta hyvänä esimerkkinä Mooseksen ja kumppanien seikkailut eräämaassa, jolloin ensiksi heille annettiin vain kymmenen käskyä, mutta seuraavaksi tulikin noudatettavaksi verivelan velvoittama, useita satoja käskyjä sisältävä Toora.
Tengrismin ylin uskonnollisen johtajan arvo oli shamaanilla, joka oli hieman kuten ylipappi Raamatussa. Kumpainenkin oli välittäjänä ja yhteydenottajana taivaan ja maan välillä. (Shamaanit olivat myöskin muinaisessa Suomessa vastaavassa roolissa).
Odin toi riimut mukanaan ja niiden alkuperähän on hänen alkuperäisessä kotimaassaan. Näissä riimuissa puolestaan on yhtäläisyyksiä hepreaan, eli niissä ei ole vokaaleja.
Tengrismissa on 7 ja 40 tärkeitä ja pyhiä lukuja. Myös Raamatussa niillä on merkittävä roolinsa.
Tengrilla myös oli kultainen elämän kirja johon kirjattiin vastasyntyneet, aivan kuten Raamatussakin mainitaan elämän kirja.
Tengrismi ei kuitenkaan ole puhdasta monoteismia, vaan pikemminkin henoteismia, sillä vaikka siinä on yksi jumala yli muiden, on siinä muitakin jumalia, mutta nämä jumaluudet oikeastaan on kuin avustavat enkeleitä. Myöskin Raamatussa on enkeleillä oma virkansa. (Lisäksi aikojen alkuhämärissä 70 alkuperäistä kansaa saivat oman suojelushenkensä, enkeliruhtinaansa.)
Nämä jumaluudet oltiin jaettu tengrismissa virkansa mukaan pimeän ja valon voimiin, esim. taivaassa oleviin ja Manalassa oleviin. Nämä jumaluudet hallitsivat taivaan eri kerroksissa, kuin enkelit eri taivaissa, kun taas pimeän voimat pitivät valtakuntaansa Manalassa. Tämä tuonpuoleisen alempi maailma oli se, jossa sen jumaluus nimeltä Erlik puhdisti sinne sielut kiirastulellaan. Raamatussahan tulijärven tulen sanotaan "hiovan" siellä olevia, tämä hioutumista tarkoittava sana on sama kuin se jota käytetään kun puhutaan koetinkiven käytöstä, jota alunperin siis käytettiin testatesssa kullan puhtautta. Tuli on puhdistava elementti.
On olemassa myöskin vielä ns. keskimaailman jumaluus, Umai, joka oli Tengrin vaimo, ja ilmeisesti Maan hengelllinen aspekti. Kristillisyyden morsiuskammion mysteerioissa puolestaan selviää, että seurakunta on Kristuksen morsian - taivaallinen maskuliininen, maallinen feminiininen. Samoin, ensimmäinen ihminen Adam otettiin ja tehtiin Jumalan toimesta neitseellisestä maasta, joka täten on feminiinen, aivan kuten toinen Adam - Kristus syntyi neitseellisestä naisesta, Mariasta.
Harmillista ettei tätä olla ilmeisesti ymmärretty kristityissä piireissä, sillä aikoinaan tengrismin kannattajat ottivat islamin mielellään vastaan, juuri näiden yhtäläisyyksien ymmärtämisen vuoksi. Esim. Skotlannissa St. Patrickhan osasi hyödyntää tätä yhteistä kieltä, sanoen ettei hänen Jumalalleen tarvitse enää antaa ihmisuhreja, sillä yksi suuri uhri oli jo annettu. Myöskin pakanoille on annettu omat merkkinsä, ja aikoinaan kansat tiesivät muinaisen teologian, ennen kuin suuri hajaannus tapahtui.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti